Tuesday 25 June 2013



Tenaga solar mampu jana pendapatan Negara
 
KUALA LUMPUR,6 DISEMBER (Utusan Malaysia) -- Kerajaan mensasarkan sambungan grid solar yang menyalurkan tenaga boleh diperbaharui (PE) sehingga 3,000 megawatt (mW) manakala panel fotovoltik (PV) sebanyak 1.25 gigawatt (gW) menjelang 2020.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata, sasaran tersebut merujuk pada potensi pertumbuhan dan faedah kepada ekonomi negara yang masing-masing direncanakan di bawah pelan tindakan dan polisi PE serta Program Transformasi Ekonomi Negara.

"Lokasi unik dan strategik memberi kelebihan kepada Malaysia berbanding negara lain. Penggunaan tenaga solar selain boleh mengurangkan bahan api fosil yang diguna pakai sebelum ini, mampu menjana pendapatan negara sehingga RM1.5 bilion pada 2020.

"Kerjasama daripada pelbagai agensi adalah penting dalam memastikan pengukuhan industri ini, malah Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) berperanan menarik minat syarikat solar antarabangsa serta membawa pelabur luar ke negara ini," katanya.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Loo Took Gee ketika hadir merasmikan Simposium Solar Jerman 2011 yang turut dihadiri Pengurus Besar Dewan Perniagaan dan Industri Malaysia-Jerman (MGCC), Thomas Brandt di Hotel Renaissance di sini hari ini.

Menurut Fah Kui, Malaysia merupakan negara pengeluar PV ketiga terbanyak menerusi modul dan sel solar selepas Jerman dan China.

Oleh yang demikian, katanya, negara mempunyai peluang dalam menempatkan diri sebagai pengeluar PV solar utama global pada masa akan datang.

"Dengan memperkukuhkan industri solar PV sebagai sumber pertumbuhan, Malaysia boleh membawa kekuatan dan peluang yang ada kini menjadi hab serantau dan mencipta perkongsian dalam pengeluaran PV di peringkat global," katanya
 

1 comment:

  1. Hello,
    Adakah anda dari segi kewangan ke bawah? adalah perniagaan anda menangis untuk kebangkitan semula kewangan, adakah anda mendapatkan pinjaman di bank dan tangan pemberi pinjaman yang salah dan anda di mana menolak? mencari tiada lagi, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak bersedia untuk membantu anda, semua yang mereka mahu adalah untuk merobek anda wang yang diperolehi keras anda, menipu rakyat yang tidak berdosa dan meningkatkan kesakitan mereka. Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: anitacharlesqualityloanfirm@gmail.com dan mengisi borang di bawah.

    PEMINJAM'S DATA.
    1) Nama Penuh: ......... 2) Negara: ...... 3) Alamat: ......... 4) Jenis Kelamin: ..................
    5) Status Perkahwinan: ... ..... 6) Pekerjaan: .......... Number 7) Telefon: ........................... 8) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: .... ............ 9) Monthlyincome ...... ...................
    10) Pinjaman Tempoh: ............... 11) Tujuan pinjaman: ............... 12) Agama: ............
    13) Tarikh lahir: ........................

    sila memohon syarikat yang sah, kejayaan anda adalah matlamat kami.

    ReplyDelete